Temadag om queer synlighet och motstånd

Fredag 11 oktober kl. 13:00-17:00
Medelhavsmuseet och Moderna Museet

Välkomna till en temadag som utforskar relationen mellan queerhet, synlighet och motståndshandlingar, med fokus på konstnärskap från SWANA-regionen (South West Asia and North Africa) samt den grandiosa amerikanskan Vaginal Davis. Konstnären och aktivisten Davis presenteras i en gemensam satsning på sex olika stockholmsinstitutioner. Vår guide och samtalspart är Alexander Kateb, intendent på Nationalmuseum, som också varit delaktig i det pedagogiska arbetet. Dagen är kostnadsfri för medlemmar och vi bjuder på fika.

Programdagen startar med en visning av Medelhavsmuseets utställning Habibi – the Revolutions of Love där konstnärer från arabvärlden, Iran och Afghanistan utmanar könsnormer samtidigt som de utforskar relationer till den egna kroppen och det offentliga rummet. I en värld där HBTQIA+-gemenskapen inte alltid är accepterad, lyfts det intima och vardagliga fram. Habibi-utställningen är skapad vid Institut du Monde Arabe i Paris och visas av Leila Karin Österlind, pedagog och skolprogramsutvecklare på Medelhavsmuseet.

Efter en gemensam fika på Bagdad Café fortsätter vi till Moderna Museet för en visning av Vaginal Davis – Magnificent Product. I detta mångsidiga och banbrytande konstnärskap möts punk och glamour, motstånd och glädje, queeraktivism och kampen mot rasmotsättningar. Magnificent Product är Davis första stora separatutställning.

13:00 –Visning av utställningen Habibi – the Revolutions of Love, Medelhavsmuseet
14:00 – Fika på Bagdad café.
Gemensam promenad till Skeppsholmen
15:30 – Guidad visning av Vaginal Davis – Magnificent Product på Moderna Museet, samt tid att på egen hand upptäcka utställningens videoverk.
17:00 – Avrundande AW på Café Blom för de som önskar

Anmälan skickas till info@genusimuseer.se senast 8 oktober.
Genus i museer bjuder på fika under eftermiddagen.

Håll också utkik efter vår nästa temadag vårvintern 2025.