äggen är slut

Fredag 14 september kl. 14.45 besöker vi utställningen “Äggen är slut” på Göteborgs Naturhistoriska museum, som visas av initiativtagare och producent Annica Carlsson Bergdahl. Därefter beger vi oss till Sjöfartsmuseet Akvariet för att besöka utställningen ”Haenyeo – havets kvinnor” och får en visning av marinbiologen och pedagogen Hanna Sallén Lennerthson som varit delaktig i arbetet med utställningen och det pedagogiska programmet.

Vi ses vid Naturhistoriska museets entré strax innan kl. 14.45 inför den första visningen. Efter det förflyttar sig alla på valfritt sätt till Sjöfartsmuseet där vi ses vid receptionen strax innan kl 16 för att få visning nr 2. Efter de båda visningarna finns det en kort stund för medlemsinformation och reflektioner innan museet stänger. Museet stänger kl 17 och det finns dessvärre ingen möjlighet att stanna kvar längre, men det finns gott om alternativ i närheten om en vill fortsätta på egen hand.

Om utställningarna:
Ägget är slutäggen är slut
En dag tar äggen slut för oss födda med livmoder. Mitt i livet. Hur ser erfarna kvinnor på dåtid och framtid? Hur är det i klimakteriet? Med utgångspunkt i ett körverk och intervjuer med 17 kvinnor har utställningen Äggen är slut skapats. Äggen är slut berättar om kvinnornas egna erfarenheter av att befinns sig i en ny fas i livet.

Haenyeo – havets kvinnorhaenyeo helbild
Under generationer har haenyeo skaffat stor kunskap om havet och det marina livet. Yrket går traditionellt i arv och flickor blir upplärda från tidig ålder. Fram till 1500-talet arbetade både kvinnor och män som dykare, men efter hand övertogs yrket helt av kvinnor. Haenyeo försörjer familjen, medan männen i första hand har hand om hushållet.

Anmälan:
Begränsat antal platser, anmäl dig till: info@genusimuseer.se
Alla som arbetar vid någon av föreningens medlemsinstitutioner räknas som medlemmar. Se mer info på hemsidan: www.genusimuseer.se eller kontakta oss för individuellt medlemskap.

Göteborgs Naturhistoriska museum och Sjöfartsmuseet Akvariet har öppet till kl 17.
Mer information om utställningen ”Äggen är slut” hittas här: http://rotproduktion.se/om-rot/
Mer information om utställningen ”Haenyeo – havets kvinnor” hittas här: https://www.sjofartsmuseetakvariet.se/haenyeo-havets-kvinnor