Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/f/4/0/genusimuseer.se/httpd.www/wp-content/themes/galleria-metropolia/theme-framework/theme-style/function/template-functions.php on line 608
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/f/4/0/genusimuseer.se/httpd.www/wp-content/themes/galleria-metropolia/theme-framework/theme-style/function/template-functions.php on line 707

Nätverksworkshop 25 nov med Kvinnohistoriskt museum i Umeå: Hur överbryggar vi kunskapsglappet mellan forskning, museer och samhälle genom regional samverkan?

Välkommen till en workshop med Nätverket kulturarvet och den tvärvetenskapliga genusforskningen och Kvinnohistoriskt museum i Umeå!

Workshopen undersöker glapp mellan lärosäten, museer och besökare. Hur förmedlas kunskap utifrån de tvärvetenskapliga perspektiv som museer arbetar med? Hur kan museer arbeta med olika förståelser och kunskapsbehov i möten med forskning och besökare?

Under workshopen i Umeå den 25 november fokuserar vi på tre centrala frågor:

• Glappet mellan forskare och museer:

Under denna rubrik undersöker workshopen genom kritiska frågor och goda exempel hur glapp mellan forskning och museiverksamhet kan överbryggas.

• Kunskapsglappet mellan museer och samhälle:

Här granskar vi glappet mellan besökare och den nya kunskap som förmedlas på museerna. Särskilt lyfts normkritiska perspektiv och tvärvetenskapligt arbete.

• Det regionala nätverkets styrka:

Vi är några museer i regionen som diskuterar hur vi kan utveckla samarbeten över avstånd. Vi avslutar workshopen med att diskutera metoder och låta oss inspireras av hur andra skapat samarbeten.

Inledare (talar i 30 min utifrån frågeställningarna, efterföljt av 20 min gemensam diskussion):

Ingela Bergman – Silvermuseet – ett museum som har lyckats skapa ett forskningscenter som utgår från museet. Exempel på lyckat regionalt forskningsnätverk och samverkan.

Bekönade rum. Projektet arbetar med glappet mellan forskare och museer. Olika metoder har använts genomgående under projektet för att på ett lättillgängligt sätt förmedla forskning och samlingar till allmänheten.

Jennie Forsberg – Kvinnohistoriskt museum – när fakta och mening inte stämmer överens.

Bästa-Biennalen – Ett nätverk för region Skåne (med delar av Halland, Blekinge och Småland) som arbetar med regionala konkreta samarbeten och kompetensutveckling.

Välkommen till en heldagsworkshop där vi delar kunskaper och erfarenheter, och där vi har samtal som syftar till att hitta konstruktiva lösningar på konkreta behov.

Anmäl dig senast den 18 november till: info@genusarv.se

Datum och plats: