Medlemsdag 14 mars i Uppsala

Medlemsdag om samtida psykiatri, genus och konstnärsrollen

Torsdag 14 mars kl. 13.30-20.00
Medicinhistoriska museet och Uppsala konstmuseumVälkomna till en temadag som belyser etiska dilemman inom psykiatrin, synen på konstnärsrollen och psykisk ohälsa samt arbetet med att bygga en ny psykiatrihistorisk basutställning på Medicinhistoriska museet.

Programdagen startar på Medicinhistoriska museet på Ulleråker och avslutas på Uppsala konstmuseum där Anna Odells videoinstallation Rekonstruktion – Psyket visas.
Sinziana Ravini, konst- och litteraturvetare samt praktiserande psykoanalytiker ger en föreläsning.

Deltagare är även välkomna till det publika samtalet på konstmuseet med Anna Odell, Ulrika Dahl (professor i Genusvetenskap) samt Sinziana Ravini 19.00-20.00. (Separat anmälan)

Upplägg

13:30 – Rundvisning och presentation av Medicinhistoriska museets psykiatrihistoriska basutställning, som är under uppbyggnad. Anna Stenkula, museichef och Thérèse Toudert, antikvarie.
(Busslinje 4 går från hållplats E2 på Centralstationen. Tar ca 16 minuter att åka från Centralstationen till Kronparksgården.)

14:40 –Paus för fika och reflektion

15:00 – Föreläsning Konstnärsrollen, kreativitet och psykiskt lidande
Sinziana Ravini, konstvetare, skribent och psykoanalytiker.

Busslinje 12 går från hållplats Kronparksgården till hållplats Blåsenhus

16:30 – Visning av Anna Odells film Rekonstruktion – Psyket

17:30 – Paus för middag på egen hand

19:00 – 20:00 – Panelsamtal: Anna Odells Rekonstruktion – Psyket
Medverkande: Anna Odell, konstnär och filmare; Sinziana Ravini, konstvetare, skribent och psykoanalytiker; och Ulrika Dahl, professor i genusvetenskap
Anmäl ditt deltagande till panelsamtalet här (Begränsat antal platser)

Anmälan till temadagen skickas till info@genusimuseer.se
Sista anmälningsdag 6 mars!

Genus i museer bjuder på fika, middag ordnas på egen hand.

Genus i museer i samarbete med Medicinhistoriska museet, Uppsala konstmuseum och Centrum för medicinsk humaniora, Uppsala universitet.