Medlemsdag 17 okt: Tema jämställd historieskrivning med Bohusläns museum

Välkommen till höstens medlemsdag där Bohusläns museum bjuder in till en heldag kring frågor som jämställdhet, rösträtt och historiemedvetenhet utifrån utställningen och projektet MOD2021!

Medlemsdag på Bohusläns museum
Måndag 17 oktober, kl. 11-17

11:00 Uppstart och mingel
11:30 Gemensam lunch
12:00 Inspirationsföreläsning MOD2021 – Jämställdhet & rösträtt
Hur har Bohusläns museum arbetat med att synliggöra bortglömd historia för att skapa ett mer jämställt historiemedvetande? Sedan 2018 har projektet strategiskt med att arbeta fram nya metoder kring hur vi museum kan använda vår arena och arbeta på flera nivåer i samhället, samtidigt. Förutom forskningsprojekt och en digital plattform, har 8 av 11 kommuner i Bohuslän medverkat där utställningen visats på 25 olika platser i Bohuslän hittills.
Jienny Gillerstedt, utställningsproducent och samtidsarkeolog, berättar om hur de arbetat, vad metoderna resulterat i och öppna upp samtal kring hur vi kan samverka och arbeta praktiskt i framtiden.
Här kan ni läsa mer om projektet: MOD 2021

12:30 – 14:30 Visning av utställningen Mod2021 – Jämställdhet och rösträtt
Tema: Hur kan vi genom samverkan arbeta med genus i museer?
Stadsvandring Rösträttspromenad med ”Walk and talk”
Tema: Hur kan vi arbeta med genus i det offentliga rummet?

14:30 Gemensam fika
15:00-16:30 Panelsamtal
Tema: ”Hur kan vi arbeta för och tillsammans skapa ett mer jämställt historiemedvetande?”
Möjlighet till samtal, reflektion och diskussion från dagens olika ämnen.
16:30 Gemensamt avslut med mingel, möjlighet till vidare samtal

Anmälan
För att delta maila Azmara.Nigusse@shm.se senast tisdag 11 oktober och meddela ev. matrestriktioner gällande lunch och fika.