Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/f/4/0/genusimuseer.se/httpd.www/wp-content/themes/galleria-metropolia/theme-framework/theme-style/function/template-functions.php on line 608

Mellan raderna: En queer visning av Tove Jansson – Lusten att skapa och leva

Datum 15 mars 2017 – 14 maj 2017
Plats/Lokal: Göteborgs Konstmuseum, Göteborg

Under våren ges visningar vid tre tillfällen – den 15 mars, 22 april och 14 maj – med ett queer-perspektiv av Tove Jansson och hennes konstnärskap. Jansson levde ofta på tvären med sin samtid. Hon hade modet och styrkan att forma sitt liv så som hon önskade, men var samtidigt tvungen att tänka på samhällets åsikter. Hur gjorde hon och hennes nära sina queera erfarenheter i en tid då till exempel homosexualitet var både förbjudet och kunde straffas? Hur gav de varandra stöd och styrka? Queer historia skrivs ofta i koder och passerar under radarn för normsamhället, men med hjälp av synonymer och fantasifigurer kan queera berättelser förstås och föras vidare. Tove Jansson satt ofta normerna på prov i sina bilder och berättelser och under den här visningen tittar vi på hennes verk med queera blickar. Kanske får du se mer mod, humor och värme än tidigare och kanske växer det fram nya historier? Det krävs ingen föranmälan för att gå på dessa visningar och de ingår i entréavgiften till utställningen med Tove Jansson.