gim ny logga

Hoppas att alla haft en bra start på året, trots den pågående pandemin. Genus i Museer fortsätter i vår med digitala programaktiviteter för medlemmar.

Fredag 19 mars är det dags för en ny fredagsvisning. Den sänds i föreningens Facebook-grupp för medlemmar. Kom ihåg att ni måste svara på frågorna för att kunna släppas in i gruppen. Sprid ordet bland era kollegor också!

Fredag 19 mars kl. 15.00-15.45
Fredagsvisning – Vem syns i samlingarna? Genus och representativitet i Blekinge museums samlingar. Vem syns i ett länsmuseums samlingar? Och varför har det blivit så?
Christoffer Sandahl, samlingschef på Blekinge museum, ger några perspektiv: från länsmuseets barndom och bevarandet av den försvinnande allmogekulturen till insamling och inkludering i dagens komplexa museivärld.

Save the date:

Fredag 16 april kommer Marinmuseet, under demokratijubileet, arrangera program på tema om hur museer kan arbeta med social hållbarhet som en del av sina uppdrag.

Fredagen 11 juni sänder Uppsala konstmuseum ett seminarium om Anna Sjödahl (1934-2001), vars konstnärskap är aktuellt med den turnerande utställningen ”All denna jävla lycka” på Mjellby konstmuseum, Uppsala konstmuseum, Norrköpings konstmuseum och Skövde kulturhus.

Väl mött i vår digitala värld!
Hälsningar, styrelsen i Genus i Museer